درست کردن افغانستان یک”خیال” است

۲۰۲۱/۰۹/۱۶

نویسندگان: میشل نیکولز و مری میلیکن

مترجم: سیدال هومان

گوتِرَس: یک خیال است که فکر کنیم سازمان ملل متحد می تواند افغانستان را درست  کند

سازمان ملل متحد (رویترز) – انتونیو گوتِرَس  Antonio Guterres، سر منشی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت هر پیشنهادی که این مؤسسهٔ جهانی بتواند مشکلات افغانستان را حل کند ،”یک خیال” بوده و ظرفیت اش برای میانجیگری در تشکیل یک دولت همه شمولتر طالبان محدود است.

یک ماه پس از آن که طالبان کنترل افغانستان را از یک دولت تحت حمایت غرب به دست گرفتند ضمن یک مصاحبه با رویترز از گوترس پرسیده شد که آیا او فشاری برای ترمیم مصیبت های این کشور احساس می کند؟، گفت: “من فکر می کنم توقعات  بی اساسی از سازمان ملل متحد میشود که به حیث سازمان عمدهٔ بین المللی هنوز هم در آنجا حضور دارد.”

جهان شاهد بود  که چندین مملکت  هزاران عسکر را  به اافغانستان فرستاد ومقادیر زیاد پول را در ظرف ۲۰ سال به مصرف رساند .اشغال به رهبری ایالات متحده طالبان را به دلیل پناه دادن به اسامه بن لادن رهبر القاعده از کشور بیرون کرد.

ایالات متحدهٔ امریکا یک تریلیون دالر را تنها برای حمایت حکومت و اردوئی در افغانستان مصرف نمود  که شاهد  سقوط شان  پیش از خروج کامل عساکر امریکایی و قوت های خارجی دیگردر ماه آگست باشد.

گوترس پیش از جلسهٔ سالانه رهبران جهان در هفتهٔ آینده در نیویارک گفت: « با توجه به این که آنها با تمام این منابع در حل مشکلات افغانستان ناکام مانده اند – باید فکر کرد ـ و آیا حالا ما می توانیم، بدون آنهمه قدرت و پول، مشکلاتی را که برای دهه ها نتوانستند حل کنند، حل نمائیم؟ این یک خیال است.»

گوترس گفت که سازمان ملل متحد هر کاری را که در توانش باشد برای کشوری که در “آستانه یک فاجعه انسانی دراماتیک” قرار دارد انجام خواهد داد و تصمیم گرفته است تا با طالبان وارد مذاکرات شوند تا برای حدود 36 میلیون مردم افغانستان کمک کند.

حتی پیش از تصرف پایتخت کابل توسط طالبان، نیمی از جمعیت کشور به کمک ها وابسته بود و به نظر می رسد که به دلیل خشکسالی و قحطی در حال افزایش باشد. پروگرام جهانی غذا، هشدار داده است که ۱۴ میلیون نفر در آستانه گرسنگی قرار دارند.

گوترس گفت که او از تلاش ها برای قانع نمودن طالبان برای تشکیل یک حکومت همه شمولتر از آنچه ۲۰ سال پیش داشتند، حمایت می کند. وی گفت که سازمان ملل متحد ظرفیت کمی برای دخالت دارد و باید بر “موقف اش به حیث یک سازمان بین المللی که برای حمایت از مردم افغانستان در آنجا است” تمرکز نماید.

او گفت: «شما نمی توانید انتظار معجزه داشته باشید.» او تأکید کرد که سازمان ملل متحد می تواند با طالبان وارد مذاکره شود، اما جنبش اسلام گرا هرگز نقش سازمان ملل متحد را در کمک به تشکیل یک حکومت جدید افغانستان نمی پذیرد.

گوترس گفت که کمک های بشردوستانه باید به هدف کمک به  قانع نمودن طالبان برای احترام به حقوق اساسی به شمول حقوق زنان و دختران به مثابهٔ وسیله ئی استفاده شود.

دولت ها در این هفته بیش از یک اعشاریه یک میلیارد دالر کمک را برای افغانستان و پروگرام های پناهندگان در کشورهای همسایه تعهد کردند. گوترس همچنان از کشورها درخواست کرد تا مطمئن شوند که اقتصاد افغانستان “کاملاً خفه نشود.”

عکس العمل دول  جهان به حکومت طالبان سابقه دار و تندرو که هفته گذشته اعلام شد، سرد بوده است و هیچ نشانه ای از به رسمیت شناختن بین المللی و یا حرکت برای آزاد کردن وجوه بیش از 9 میلیارد دالری  که در خارج از افغانستان نگهداری می شود، دیده نشده است.

گوترس که دومین دوره پنج سالهٔ خود را به عنوان سر منشی سازمان ملل متحد در اول جنوری ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد، گفت: «باید راه هایی برای تزریق مقداری پول نقد در اقتصاد افغانستان وجود داشته باشد، تا اقتصاد سقوط نکند و مردم در وضعیت دراماتیکی قرار نگیرند که احتمالا میلیون ها نفر را مجبور به فرار خواهد نمود».

 وی گفت که سازمان ملل متحد با شرکایش کار خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که کمک ها بر اساس اصول بشردوستانه توزیع می شود و ” باید بدون هیچ نوع تمایزی بر اساس جنسیت، قومیت و یا هر ملاحظهٔ دیگری با همه به طور مساوی رفتار شود.”

گوترس تأکید کرد که هنوز زود است بدانیم آیا طالبان به حقوق احترام خواهند داشت و مسئولانه حکومت خواهند کرد یا نه.

وی وضعیت افغانستان را “غیر قابل پیش بینی” خواند و افزود: “هیچ کس نمی داند که چه اتفاقی خواهد افتاد، اما مهم این است که دست پیش کنید.”

(راپور توسط میشل نیکولز و مری میلیکن؛ راپور اضافی توسط دانیل فستنبرگ;اهتمام توسط گرانت مک کول)