یاد فشرده ای از کار های نشراتی (مرحوم ولی احمد نوری)

یاد فشرده ای از کار های نشراتی

(مرحوم ولی احمد نوری)

در رسانه های انترنتی

نخست از تعلل در نوشتن و نشر این سطور مختصر عرض پوزش دارم که علت آن خرابی و محو تمام مواد داخل کمپیوترم بوده است و اینک به کمک فرزندانم کمپیوتر دیگری در اختیار دارم که می شود با آن به مخاطبان و هموطنان دردمند درددلی نمود.

آری مرحوم جناب ولی احمد نوری از دوستان عزیز و نزدیک این قلم بودند که خداوند ج بهشت برین نصیب شان فرماید؛ زندگی مرحوم نوری مملو از فراز و نشیب های زیادی بوده که نامبرده را بیش از پیش در موقف مدافع ارزش های ملی و فرهنگ مردم ما قرار داده و در این مسیر کارکشته گردانیده بود.

در سال های آغازین قرن ۲۱ م عده ای از افغان های روشنگر و ملی گرا در صدد شدند تا جهت رسانیدن پیام آرمان های مردم مظلوم کشور برای تمام هموطنان مقیم در نقاط مختلف دنیا و نیز برای مردم جهان تریبون انترنتی دست و پا نمایند، در آلمان دو جوان وطندوست افغان (جناب دیپلوم انجنیر فرید فهیم و جناب دیپلوم انجنیر قیس کبیر) دست به تأسیس یک وبسایت- برای افغانستان – به زبان آلمانی زدند، در همین فرصت مرحوم نوری و جناب عطایی و یکی دو محترم دیگر در صدد شدند تا در این وبسایت – که به زبان آلمانی نشرات داشت – نشرات زبان دری و زبان پشتو را نیز آغاز کنند واین به گمانم مصادف به سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ خواهد بود. این نشرات انترنتی به زبان های دری و پشتو از نخستین نشرات رسانه یی انترنتی از جانب افغان ها محسوب شده می تواند، که نام این وبسایت “افغان جرمن آنلاین” گذاشته شد. وبسایت مذکور حالا هم تحت نظر انجنیر قیس کبیر نشرات دارد.  

جناب نوری از یک سو در به راه انداختن نشرات رسانه یی انترنتی نقش مهم داشت و از جانب دیگر تعداد کثیر متخصصان، محققان، نویسندگان، مؤرخان، شاعران و خلاصه اهل قلم افغان – به ترغیب و تشویق مرحوم نوری –  در این وبسایت کار های تحقیقی و قلمی شان را به نشر گذاشتند، در این باره قابل یاد آوری است که مرحوم نوری با اخلاق و حسن اجتماعی که دارا بود در جلب و سهم گیری این نخبگان علم و ادب نقش مهم و به سزای داشت که وبسایت نامبرده را در حد یک وبسایت سرتاسری افغان های وطنخواه و ملی ارتقاء داد.

به دنبال آن چند سال بعد جناب نوری به تأسیس یک وبسایت دیگر زیر عنوان “آریانا افغانستان آنلاین” همت گماشت تا دامنۀ سلیقه های متنوع هموطنان ما محل جولان دیگری هم در اختیار داشته باشد، آریانا افغانستان آنلاین نیز با نشرات ملی گرایانه و همه پسند در کنار وبسایت قبلی به طور گسترده و فعال در راه روشنگری ملی کار و تلاش می نماید.این وبسایت تحت نظر و مدیریت جناب فرید فهیم نشرات دارد.

مرحوم نوری به تأسیس وبسایت قبلی هم بسنده نه نموده و بر آن شد تا وبسایتی ایجاد گردد که از قارۀ امریکا -ایالات متحدۀ امریکا – نشرات داشته باشد و نخبگان افغان مقیم آن کشور آثار شان را در آن وبسایت نشر کنند، که این آرزوی خود را با تأسیس وبسایت ” آریانا افغانستان دات کام” بر آورده ساخت، این وبسایت تحت نظر و مدیریت محترم انجنیر سیدال هومان نشرات جالب و ملی را به پیش می برد.

در سرنامۀ هردو وبسایت اخیر ” آریانا افغانستان آنلاین” و ” آریانا افغانستان دات کام” نام نامی جناب ولی احمد نوری به حیث مؤسس وبسایت های متذکره ثبت و حک می باشد.

در این دو وبسایت نیز از سوی مرحوم نوری نویسندگان و نخبگان دانشور افغان جلب و آثار شان به دسترس تمام هموطنان ما در سراسر جهان قرار گرفت.

شخص جناب مرحوم نوری نیز کار های نوشتاری زیادی دارد، آنچه که قابل یادآوری است که مرحوم نوری تتبع زیادی در دو عرصه به عمل آورده بود؛ یکی زندگی و کار های دانشمند شهیر کشورسید جمال الدین افغان. و دیگری دوران پادشاهی مرحوم محمد ظاهر شاه و فعالیت های که در دورۀ آخرین شاه کشور صورت گرفته بود. با تأسف که این تلاش تحقیقی ارزشمند شان قبل از تکمیل و نشر به علت وفات جناب شان ناتمام ماند، امید است که به همت فرزندان مرحومی این دو کار جناب نوری به دسترس همه قرار گیرد.

قابل یادآوری میدانم که دوشیزگان معزز مرحوم ولی احمد نوری(ثریا نوری و سبرینه موسی نوری) در شام  بیست و هفتم ماه مبارک رمضان – ۶ اپریل سال جاری – درپاریس ۱۴ مجلس یاد و بود با شکوه ی را برگزار نمودند که در آن ده ها هموطن ما و دوستان فرانسوی مرحوم نوری سهم گرفته بودند. در آن شام از کار ها و زندگی ولی احمد نوری یادآوری صمیمانه به عمل آمد و سخنرانی ها و شعر خوانی های هم صورت گرفت.

ایزد متعال روح شان را شاد داشته باشد و مغفرت شان نماید

پایان

برای مطالعۀ قسمت های گذشتۀ این مضمون و مضامین دیگر، لطفاٌ در بالای صفحه، به روی اسم نویسنده کلک فرمائید

This image has an empty alt attribute; its file name is Footer-1024x90.png

برای ارتباط، لطفاً به آدرس های ذیل با ما در تماس شوید

nasharat@ariana-afghanistan.com و یا info@ariana-afghanistan.com
به استناد مادۀ ۲۰میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، تبلیغ برای جنگ و ترغیب و دعوت به نفرت نژادی، مذهبی، زبانی و هرنوع دیگر آن، که منجر به خشونت و زور گردد، از نشرات ممنوعه محسوب گردیده ، اقبال نشر نخواهد یافت.