رهبران غایب طالبان کجا هستند؟

سه شنبه ۱۴ سپتمبر ۲۰۲۱

نویسنده: تِم لِستر ، سی ان ان

ترجمه: سیدال هومان

رهبران غایب طالبان کجا هستند؟

شایعات در مورد سرنوشت دو مقام ارشد

ملا برادر، یکی از معاونین صدر اعظم، روز هاست که در ملاء عام دیده نشده است.

(سی اِن اِن): رهبران طالبان به ندرت در محضر عام دیده شده، به آسانی مصاحبه انجام نداده و یا کنفرانس های خبری برگزار نکرده اند. بسیاری از آنها در خفا حرکت کرده، محل بود و باش شان ناشناخته است. این مسئله خواهی نخواهی شایعاتی در مورد سلامت شان و در مورد اختلاف نظرهای احتمالی داخلی شان تولید میکند.

این شایعات در روزهای اخیر به حدی قوت پیدا کرد که سخنگویان طالبان مجبور شده اند تا پرسش هایی را دفع کنند که  گویا یکی از چهره های برجسته این گروه به نام    ملا برادر هفته گذشته در کابل ضمن مناقشه ای با شبکه قدرتمند حقانی که در حکومت موقت مواضع کلیدی دارد، زخمی و یا حتی کشته شده است،.

مشابه به این، مقامات طالبان بارها گفته اند که هیبت الله آخند زاده، رهبر و قومندان عمومی قوای این جنبش به زودی در ملاء عام ظاهر خواهد شد. ولی حاضر نشدن او شايعاتي را دامن زد که او یا  مریض است و یا حتی مرده است.

طالبان میخواهند قانون را تطبیق نمایند. اما دورتر از کابل، اطرافی ها میخواهند پرداخته شوند

در کشورهای دیگر، اگر یک سیاستمدار در مقابل چنین گمان هایی قرار گیرد، یا یک کنفرانس خبری دایر مینماید و یا اینکه برای اثبات حقیقت روی پردهٔ تلویزیون  ظاهر میشود. در مورد برادر، روز دوشنبه یک ثبت صوتی 39 ثانیه ای با کیفیت متوسط همراه با یک یادداشت دست نویس از معاونش منتشر شد. که هیچ ویدیو یا تصویری بدنبال نداشت . آخرین باری که برادر دیده شد است، در هفته اول ماه سپتمبر در یک هوتل کابل در یک حضور کوتاه دستجمعی بود.

در این کلیپ صوتی، برادار ادعا می کند که: “بعضی گپ هائی در رسانه ها وجود دارد. من در این روزها در سفر بودم. من به یکجایی رفته بودم و الحمدالله که همه ما خوب هستیم. برخی از این شبکه های رسانه ای این نوع تبلیغات را انجام می دهند و چنین دروغ های شرم آور را می گویند. این گپ ها را با جرئت رد کنید. الحمدالله هیچ  نوع مسئله و مشکلی وجود ندارد،. من به شما صد در صد اطمینان می دهم “

برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان است و مذاکرات دوحه   را با دولت سابق [افغانستان] و ایالات متحده رهبری می کرد. برخی انتظار داشتند که او به عنوان صدر اعظم انتخاب شود، اما پس از مذاکرات طولانی در مورد شکل دولت جدید، بردار به عنوان معاون صدر اعظم انتخاب گردید.

ملا عبدالغنی “برادر” کیست؟ 

شایعات در مورد درز های داخلی وقتی قوی تر شد که “برادر” در هیئتی حضور نداشت که روز یکشنبه با شیخ محمد بن عبدالرحمن آلثانی وزیر خارجه قطر در کابل دیدار کرد. مقامات طالبان توضیح دادند که او در کابل نبود بلکه به قندهار جایی که گفته می شود هیبت الله آخند زاده “رهبر اعظم” در آنجا مستقر است رفته بود.

غیابت رهبری طالبان پدیدهٔ جدیدی نیست. این گروهی نیست که نیاز به برقراری ارتباط با دنیای خارج را احساس کند. از بسیاری جهات، تلاش های روابط عمومی طالبان در چند سال اخیر بسیار مغلق تر شده است با داشتن حساب های  متعدد درسانه های اجتماعی به چندین زبان و سخنگویانی مانند ذبیح الله مجاهد که کنفرانس های خبری برگزار می کنند،. طالبان در ماه آگست در حالی که جنگجویانش در سراسر کشور حمله می کردند، مجموعهٔ  حجیمی از ویدیو ها را تهیه کردند.

اما ستراتژی ارتباطاتِ قوی تر به رهبرانی که بیشتر عمر خود را صرف مبارزه درجنگ های گوریلائی و در برخی موارد سال ها زندان کرده اند، گسترش نمی یابد. طالبان یک سازمان مخفی باقی می مانند.

اعزاز سید، خبرنگار پاکستانی که سال ها در مورد طالبان راپور تهیه نموده است، به سی ان ان گفت: «بیشتر رهبران کلیدی طالبان – خصوصاً از خانواده حقانی – از آشکار شدن  یا ظاهر شدن عامه اجتناب می کنند، زیرا آنها متیقن اند که هویتشان به “دشمن” کمک خواهد کرد تا آنها را هدف قرار دهد.» به نظر می رسد، عادات قدیم، سخت می میرند.(ترک عادت موجب مرض است. س.ه)

حادثهٔ مرگ یکی از بنیانگذاران و رهبر اول طالبان، ملا عمر، در اثر توبرکلوز در سال ۲۰۱۳ بهترین مثال از برخورد طالبان با تبلیغات و شفافیت در ان است که تا دو سال این واقعیت را فاش نکردند. این به خودی خود نشانه ای از شکاف های عمیق در درون این گروه، خاصتاً بر سر مذاکرات صلح بود که بسیاری از قومندانان نظامی طالبان در برابر آن مقاومت کردند. این مسئله تا حدی حاد بود که برخی از قومندانان، این گروه را ترک کردند تا به گروه در حال ظهور وابسته به داعش در افغانستان بپیوندند.

مقامات بارها گفته اند که هیبت الله آخند زاده، رهبر ارشد طالبان به زودی در ملاء عام ظاهر خواهد شد. وی هنوز اين کار را نکرده است.

هیبت الله آخند زاده، رهبر کنونی در سال ۲۰۱۶ در یک جلسهٔ شکننده شورای رهبری یا شورا در شهر کویته پاکستان که مقر طالبان در تبعید است، انتخاب شد. او از آنوقت تا کنود، در پنج سال گذشته در ملاء عام ظاهر نشده است. از سال ۲۰۲۰ ، حتی یک عبارت کوچک به نام او نشر نگردیده است. مولوی محمد علی جان احمد، یک مقام ارشد طالبان سال گذشته به روزنامهٔ “سیاست خارجی  گفت: ” آخند زاده به ویروس کرونا مبتلا شده است که بسیاری از مقام های ارشد طالبان را متأثر ساخته است.”

مولوی هیبت الله آخندراده

در یک ماه پس از قدرت گرفتن طالبان در کابل، تنها یک بیانیه به نام آخند زاده صادر شده است که در آن گفته شده بود: “من به همه هموطنان اطمینان می دهم که چهره های [وزیران در دولت طالبان] در راستای حمایت از قوانین اسلامی و شریعت در کشور سخت تلاش خواهند کرد.”

اکنون افغانستان یکی از معدود ممالکی است که در آن زنان در رده های بالای دولتی قرار ندارند

اگر امروز در رهبری طالبان تفرقه های جدی وجود داشته باشد، ممکن است ریشهٔ آن در شورای سال ۲۰۱۶ داشته باشد.  در انجا توافقی صورت گرفت تا این گروه با هم یکجا شوند و دو معاون تعیین شدند: ملا یعقوب، پسر ملا عمر، رهبر اول طالبان؛ و سراج الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی.

آنها هر دو در دولت جدید، به ترتیب به عنوان وزرای دفاع و داخله شامل هستند. با وجود اهمیتی که در برگزاری سمت های امنیتی کلیدی دارند، هر یک از این دو مرد کم دیده شده است.

با این حال، خلیل کاکای سراج الدین که به عنوان وزیر امور پناهندگان تعیین شده است، بیشتر قابل مشاهده بوده است، در گردهمایی های قبیله ای سخنرانی کرده و حتی مصاحبه هایی را به خبرنگاران خارجی اعطا کرده است. اعزاز سید از جیو نیوز ماه گذشته در کابل با او ملاقات کرد.

سید اظهار داشت: «در میان حقانی ها، بدون شک  حضورخلیل حقانی در گردهمایی های اجتماعی بیشتر مشهود است.» “با این حال، او همچنان در مورد امنیت خود بسیار مراقب است – هر زمان که او در شهر حرکت می کند، قطاری از موترها و محافظان امنیتی غند خاص ۳۱۳ او را محافظت میکند.” شاید این حفاظت تعجب آور نباشد، زیرا او از خیرات دولت ایالات متحده یک جایزه پنج میلیون دالری بر سر خود دارد ، در حالی که برادرزاده اش سراج الدین جایزه ده میلیون دالری به سرش دارد.

در این گرماگرم، هر چیزی که در مورد اختلاف یا درگیری بین عناصر رقیب پدیدار میشود، با عبارات دقیق  ولی خارج از رسمیات زمزمه خواهند شد. مانور ها و تصمیم گیری های داخلی طالبان تعریف جدیدی به کلمهٔ دسیسه می بخشد.

،یادداشت: همین چند دقیقه قبل در لحطاتی آخرکه این ترجمه به نشر سپرده میشد

ویدیوی جدیدی از ملا برادر به نشر رسید که توجه هموطنان را به آن جلب مینمائیم. جای تعجب است که ملا برادر با وجود داشتن کفایت کامل توضیحات خود را از روی کاغذ میخواند و مرد مسلحی پیش رویش استاده است. قضاوت را میگذاریم به هموطنان عادل.