مرحوم ولی احمد نوری!

یادداشت:

دووم اپریل سال جاری ۲۰۲۴ مصادف بود با دومین سالروز مرگ مرحوم مغفور ولی احمد نوری موسس و بنیان گذار سایت “آریاناـافغانستان.کام ” که بدین مناسبت از جانب خانواده ،علاقمندان و دوستان مرحومی یاد وارۀ گرامیداشت از شخصیت و زندگانی نامبرده به تأریخ ۶ ايریل در پاریس  انعقاد یافت. سایت آریانا -افغانستان.کام که یگانه سایت با مجوز قانونی از جانب مرحوم نوری میباشد، در وقتش یاد بودی را در تجلیل و گرامی داشت شخصیت ایشان به دست نشر سپرد. اینک به تعقیب مضمون دانشمند فرهیخته ف. هیرمند، زیر عنوان ” یاد فشرده ای از کار های نشراتی مرحوم ولی احمد نوری در رسانه های انترنتی”، راپور  جناب محمد نعیم بارز را که در این یاد واره و سالروز اشتراک داشتند  بعد از تأخیر نسبت معاذیر نا خواسته، با اظهار مراتب اعتذار، تقدیم دوستان و علاقمندان مرحومی مینمایم. جناب ف. هیرمند و محترم م. بارز … آنچه را که شخصیت شان تبارز میدهد این دوستی را خاضعانه  با یادی از این عاشق  افغانستان ادا کردند…
سیدال هومان

خاطره اش را گرامی و روحش  را شاد میخواهیم

نویسنده محمد نعیم بارز

مرحوم ولی احمد نوری!

 شب ۶  ماه اپریل سال ۲۰۲۴ به مناسبت یاد بود از زندگی و شخصیت پر بار محترم ولی احمد نوری که از سوی فامیل آن مرحوم در  هوتل ایبیس (Ibis Hotel)  واقع پاریس ۱۴ برگذار شده بود جمعی از دوستان افغان و فرانسوی دوستانش شرکت ورز یده بودند لذا جاه دارد گفته شود که از هر لحاظ شایسته شآن و شخصیت آن مرحوم بود.

اشارتاً می شود گفت:

هوتلی که در آن محفل برگذار گردیده بود از ساعت ۶ الی ۱۲ شب در پذیرایی مهمانان قرارداشت، هوتل بزرگ دارای دو سالون بزرگ یکی برای صرف غذا و دیگری برای سخنرانی آماده شده بود. دست پخت آشپز افغانی بسیار متنوع خوش رنگ و خوش ذایقه توأم با چلو ، سالن های از قبیل کوفته، سبزی باد نجان سوسنی، دال خوش مزه، کباب؛ حلوا وغیره سفره را رنگین تر نموده بود. این را بخاطری ذکر نمودم که مسلک آشپزی در افغانستان چندان اهمیت نداشت اما در فرانسه گرفتن دیپلوم آشپزی یکی از سخت ترین دیپلوم هایست که بدست آورد.  

بعد ازصرف طعام همه وارد سالون سخنرانی شدند که با یک تعداد عکس های از نوری صاحب مزین شده بود و یک پرده ای برای کلان نشان دادن فیلم های تصویری نیز به دیوار دیده می شد که بروی آن می شد فیلم را مثل سینما دید . اما قبل از نمایش فیلم خانم صبرینه نوری دختر دوم آقای نوری با قد و قامت موزون و چهره زیبا، مکرفون را بدست گرفته به حاضرین با کلمات مقبول اظهار قدر دانی کرده و فلمی را بروی پرده به نمایش گذاشت که زندگی نوری صاحب را از مرحله طفولیت در آغوش پدر و مادر مهربان با داشتن یک زندکی مرفه و مدرن آن وقت شهر کابل نشان می داد. همچنان زندگی وی را در فرانسه و ازدواج وی را با یک دختر فرانسوی بنام ژنین (شریک زندگی شان تا ختم حیات)ش می شد د ید، اما جالب اینکه بداخل یک موتر که جلو موتر در دست خانم ژنین برای فرا گرفتن دریوری (کاندیوی کمپنی) بود و در کنار او نوری صاحب قرار گرفته و مثل یک معلم با دسپلین با خانمش بسیار جدی و به تندی می گفت: “احتیاط کن این طور نه و. . .” از این رفتار آقای نوری همه خندیدند. آن صحنه مرا بیاد آن روز های انداخت که آقای نوری در هنگام مدیریت سایت آریانا افغانستان با کسانی که نوشته ها ی شان را جهت نشر می فرستادند با دید انتقادی می خواند که هر گاه مواجه با یک کلمه اشتباه املائی و یا حتی کمبود یک «ویرگل»، یا یک« دش » را می دید، فوری یک رنگ زرد و یا سرخ برویش کشیده به صاحب نوشته جهت اصلاح و متوجه ساختن وی مسترد می کرد . آن وقت اگر نویسنده تیلفون کرده می گفت: چرا؟ آنگاه وای بحالش و به اصطالح به کاسه سر آب اش می داد و دلش را از نوشتن سیاه می کرد. ولی این سختگیری خوب هم بود زیرا آهسته، آهسته نویسندگان محترم دریافتند که یک مقدار روش نویسندگی را مراعات کنند پایان فیلم هم تراژیدی و هم برای زن و مرد و فامیل های افغان بسیار آموزنده دیده می شد، بخصوص در هنگام کهولت و مریضی که یک زن و مرد خوب چگونه با همه فراز و نشیب ها، اعصای یکدیگر در زندگی پیری شده بازوی همدیگر را گرفته و با هم محبت و قدر دانی روا می دارند .

در قسمت سوم پس از پایان فیلم، خانم صبرینه نوری موسی با قد و قامت موزون و چهره زیبا که با شوهر محترم و فرزندان خود در امریکا زندگی می کند به چهار زبان فارسی، فرانسوی المانی و انگلیس مسلط بوده، یک قطعه شعر را از زبان فارسی به المانی ترجمه و به خوانش گرفت که به استقبال همه روبرو شده برایش کف زدند، البته بیشتر از هر چیز بر خورد مهربانانه اش با مهمانان بود. همچنان ثریا جان دختر کلان نوری صاحب که با شوهر و پسر جوان خود در پاریس زندگی میکند برنامه را فوق العاده به پیش برده از مهمانان تا اخیر با مهربانی پذیرائی نمودند. در موقع سخن گفتن و شعر خوانی که به قدر دانی از شخصیت مرحوم نوری صاحب گرامی بر گذار شده بود، اینجانب نعیم بارز نیز قطعه ئې را در باب “نو روز غرق خون” به خوانش گرفتم. خلاصه محفل یاد بود از مرحوم نوری صاحب طوری که شایسته شأن جناب شان بود بسیار بخوبی و احترام و عزت پایان یافت. ختم

برای مطالعۀ مضامین دیگر ازین نویسنده، ، لطفاٌ به روی اسمشان در بالای صفحه کلک فرمائید

This image has an empty alt attribute; its file name is Footer-1024x90.png

برای ارتباط، لطفاً به آدرس های ذیل با ما در تماس شوید

nasharat@ariana-afghanistan.com و یا info@ariana-afghanistan.com
به استناد مادۀ ۲۰میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، تبلیغ برای جنگ و ترغیب و دعوت به نفرت نژادی، مذهبی، زبانی و هرنوع دیگر آن، که منجر به خشونت و زور گردد، از نشرات ممنوعه محسوب گردیده ، اقبال نشر نخواهد یافت.