عجولانه پیروز شدند

«عجولانه پیروز شدند.»

حال، به متن مصاحبه نظر می اندازیم، که قبلاً یاد شده است:

 « “جانتن ایال” (Jonathan Eyal) متخصص نظامی برتانوی در بارۀ وضعیت افغانستان بعد از متلاشی شدن طالبان»، از جانب “مایکل سونتهایمر” (Michael Sontheimer)، ۲۵ نومبر ۲۰۰۱م، “دیر شپیگل”، شماره ۴۸)

  “شپیگل”: « آقای “ایال”، چرا حاکمیت – طالبان چنین زود از هم پاشید؟»« “ایال”: طالبان، قسماً به عنوان یگانه قوت سازمانیافته در کشور متحمل گردید، که قسماً بوسیلۀ ترور حاکمیت داشته اند. لیکن حال انسانها، واهمۀ آنها را از دست داده اند.» « “شپیگل”: لیکن این تنها کافی نبوده است.»

“ایال”:  « طالبان هم دیده اند، که هیچ شانسی، علیه امریکائی ها ندارند. لهذا ترجیح داده اند که در مناطق پشتون نشین در جنوب، عقب نشینی کنند.»

“شپیگل”:  « پس جنگ بمب های ایالات متحدۀ امریکا که از آن خیلی انتقاد صورت گرفته بود، مؤفقیت داشت؟»

“ایال”:  «این امر، اقلاً روحیۀ جنگی های  طالبان را خراب کرد.»

“شپیگل”: « آیا طالبان حال یک جنگ “گوریلائی” را آغاز خواهند کرد؟»

“ایال”:  «آنها تلاش خواهند کرد، و برای سالها در جنوب به عنوان تهدید وجود خواهند داشت. افغانستان همیشه یک شرق وحشی (یاغی) بوده است.»

“شپیگل”: « فروپاشی طالبان چه اثری بر پاکستان دارد؟»

“ایال”:  «پاکستانی ها بزرگترین بازنده ها، هستند. آنها در انتظار یک حکومتی در [افغانستان] بوده اند، که در آن اکثریت پشتون ها حضور می داشتند. به جای آن، اتحاد شمال عجولانه پیروز شد.»

“شپیگل”: «آیا القاعده سرکوب شده است؟»

“ایال”: « القاعده قبل از همه یک حرکت است، به جای اینکه یک سازمان باشد. پس از آغاز جنگ در افغانستان، بازهم در انتظار یک حملۀ بزرگتر تروریستی بوده اند. لیکن خوشبختانه، هیچ چیز واقع نشد. شاید القاعده را ما، بیشتر از حد، تخمین کرده باشیم.»

“شپیگل”: «”بن لادن” چقدر مهم است؟»

“ایال”: « برای تحریک انسان به خود کشی، به یک رهبر با جذابیت نیازمند است. گرچه، با “بن لادن”، به هیچ صورت “تروریزم” نا پدید نخواهد شد. لیکن هیچ کسی دیگر مانند او ، درین زمان، همچو تجلی و تشعشع ، ندارد.»

“شپیگل”: « انتظار شما از کنفرانس “بن” چیست؟»

“ایال”: « زیاد نه. در آنجا، فقدان یک رهبر جدی و با نفوذ پشتون دیده می شود.»

” شپیگل”: « بدین سبب صدای شدید قرچ قرچ دندان، در اتحاد ضد – ترور محسوس است.»

“ایال”: « صحیح است. برتانوی ها می خواهند قطعات جنگی را عاجل بفرستند، تا از ارسالی های کمکی حفاظت شود، و از آنچه هم ممانعت صورت گیرد که، اتحاد شمال کاملاً مستحکم در کابل جا نگیرد.» (بر خلاف این هدف، آنچه رخ داد، که عامل تمام بدبختی ها از فساد اداری بی مثال گرفته تا سائر چور و چپاول و فریبکاری ها،شناخته شده است: مترجم)

“شپیگل”: « امریکائی ها چه می خواهند؟»

“ایال”: « اعمار مجدد افغانستان در حال حاضر برای آنها بطور کلی مطرح نیست. نخست می خواهند تا “بن لادن” را خاموش سازند. (اینکه تا چه حد حقیقت داشته بوده باشد، مورد سؤال است: مستخد مین آنها، حال گله دارند که گویا در « بن» برای آنها، وعده داده شده بوده باشد، که دروغ مطلق ثابت شد. مترجم) امریکائی ها طبیعتاً درین مشاجره بر ضد برتانوی ها، جلو خواهند رفت.»

“شپیگل”: « آیا امریکائی ها دوباره افغانستان را فراموش خواهند کرد؟»

“ایال”: « مشورۀ خوب برای آنها بوده می توانست، که خود آنانرا در کار طولانی تر ، مؤظف نگهدارند. لیکن فاصلۀ توجه امریکائی ها، کوتاه است. وقتی حال میلیاردها کمک اعمار داده می شود، من خیلی شک دارم.»

“شپیگل”: « “بوش” به چه عقیده است، وقتی می گوید که افغانستان نخست یک آغاز است؟»

“ایال”: « به هر صورت، نه اینکه در قدم بعدی عراق مورد حمله قرار خواهد گرفت.» (با وجود آنکه در صف متحدین “واشنگتن” اختلاف نظر وجود داشت، مثلاً “آلمان”، باز هم، صورت پذیرفت: مترجم)

« “شپیگل”: پس چه؟»

“ایال”: « برای “بوش” مسئله اینست که جنگ حقیقی علیه “تروریزم”، با پولیس و خدمات مخفی، برای انظارعامۀ امریکا، از مدت ها مانند “بمب ها چندان “تحریک کننده” (Sexy) نیست “. نباید فراموش شود که جنگ کنونی باید همچنان به یک انتقام و هم به واهمه ایجاد کردن، خدمت کند.»

ختم ترجمه (مصاحبه: “مایکل سونتهایمر”)

This image has an empty alt attribute; its file name is Footer-1024x90.png

برای ارتباط، لطفاً به آدرس های ذیل با ما در تماس شوید

nasharat@ariana-afghanistan.com و یا info@ariana-afghanistan.com
به استناد مادۀ ۲۰میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، تبلیغ برای جنگ و ترغیب و دعوت به نفرت نژادی، مذهبی، زبانی و هرنوع دیگر آن، که منجر به خشونت و زور گردد، از نشرات ممنوعه محسوب گردیده ، اقبال نشر نخواهد یافت.