ځلمی خلیلزاد استعفا داد

۲۰۲۱/۱۰/۱۸

مترجم: سیدال هومان

ځلمی خلیلزاد استعفا داد

خروج نا به سامان:

وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که کمتر از دو ماه پس از خروج نا به سامان امریکا از افغانستان و تسخیر این کشور توسط طالبان ، زلمی خلیل زد، از مقامش کناره گیری می کند.

© الجزیره: عزیمت خلیل زاد به دنبال محرومیت او از اولین مذاکرات رسمی دولت “بایدن” با طالبان که پس از خروج امریکا از افغانستان در ماه اکتوبر در دوحه برگزار شد، صورت می گیرد [کریم جعفر/ خبرگزاری فرانسه

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز دوشنبه در یک خبرنامه گفت که “تام وِست” معاون خلیل زاد جایگزین او خواهد شد و اشاره کرد که “وست” با سفارت امریکا که اکنون در دوحه مستقر است، در مورد منافع ایالات متحده امریکا در افغانستان از نزدیک کار خواهد کرد.

در خبرنامهٔ بلینکن آمده است: ” به عنوان نماینده خاص برای آشتی افغانستان زلمى خلیل زاد از نقش خود کناره گیری می کند، من از خدمات او در چندین دهه به مردم امریکا قدردانی مینمایم.”

من از سفیر خلیل زاد به خاطر خدماتش تشکری کرده و به نمایندهٔ خاص “وست” برای ایفای این نقش خیر مقدم میگویم.”

یک فرد آشنا با این موضوع به شرط فاش نشدن نامش به خبرگزاری رویترز گفت که خلیل زاد استعفای خود را روز جمعه ارائه کرده است.

عزیمت خلیل زاد به دنبال محرومیت او از اولین مذاکرات رسمی دولت بایدن با طالبان صورت می گیرد که پس از خروج امریکا از افغانستان در ماه اکتوبر در دوحه برگزار شد،

خلیل زاد در نامه ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا از کار سابقه اش دفاع کرد، اما اذعان کرد که کوتاه آمده و گفته است که میخواهد در جریان “مرحله جدید سیاست ما در افغانستان ” خود را کنار بکشد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از وی نوشته است: «تعامل سیاسی میان حکومت افغانستان و طالبان آن طور که پیش بینی شده بود، پیش نرفت.»

“دلایل آن بسیار پیچیده است و من افکار خود را در روزها و هفته های آینده به اشتراک خواهم گذاشت.”

“چهرهٔ شکست دیپلماتیک”

خلیل زاد که در افغانستان متولد شده است، از سال ۲۰۱۸ این پست را در دست داشت و مذاکرات با طالبان را رهبری می کرد که منجر به توافق ماه فبروری سال ۲۰۲۰ برای خروج قوای اضلاع متحده در سال جاری شد.

زمانی که بایدن دانلد ترمپ را شکست داد با وجود وابستگی خلیل زاد به جمهوریخواهان، او را در جای خود نگه داشت و تصمیم گرفت خروج از این کشور  را به پیش ببرد.

وی سپس بر گروه مسلح تندرو و دولت تحت حمایت غرب اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان فشار آورد تا در مورد حل و فصل سیاسی ده ها سال نزاع مذاکره کنند.

در اواسط ماه آگست، حکومت در حالی سقوط کرد که طالبان تمام کشور را روفته و بدون مخالفت به سوی کابل، پایتخت این کشور مارش کردند.

تقاضای کمک از گروه مسلح در تخلیه اتباع آمریکایی و افغان های در معرض خطر که برای دولت آمریکا کار می کردند، بدوش خلیل زاد باقی مانده بود.

اراکین کنونی و پیشین امریکایی قبلاً به رویترز گفته بودند که در سه سالی که خلیل زاد در این نقش بوده است، او چهرهٔ یکی از بارز ترین شکست های دیپلماتیک امریکا گردید که  حافظه به خاطر ندارد.

 مقامات امریکایی که به شرط فاش نشدن نام شان صحبت می کردند، گفتند که این دیپلمات سابقه دار امریکایی [خلیلزاد] دست آویز ها را به این گروه مسلح تسلیم کرد و  به طور مداوم دولت افغانستان را تضعیف و علاقه کمی به شنیدن دیدگاه های مختلف در داخل دولت امریکا داشت.

آقای خلیل زاد که اخیراً با مجله “سیاست خارجی” صحبت می کرد، از کار کرد هایش دفاع کرد و گفت که طالبان بخش های کلیدی توافق ماه فبروری سال ۲۰۲۰ را به شمول حمله نکردن بر سربازان امریکایی که از افغانستان خارج می شدند، انجام دادند.

وی افزود: “من به کسانی که می گویند ما نباید در عدم موجودیت دولت با طالبان مذاکره می کردیم، احترام می گذارم. اما ما نمی دانیم که چقدر جنگ بیشتر  باید با طالبان صورت میگرفت تا به موافقه برسند.”

او گفت:” اما بدون هیچ اشتهایی برای افزایش عساکر در طولانی ترین جنگ در ایالات متحده ، ” ما همه ساله میدان  رابه طالبان میباختیم”.

“زمان با ما نبود”