“ما مجبور نیستیم خاموش بمانیم

۲۰۲۱/۰۹/۰۴

نویسنده: گای  دیوس

مترجم: سیدال هومان

“ما مجبور نیستیم خاموش بمانیم”

در حالیکه فاجعهٔ بشری سایه انداخته است، زنان افغان عهد کردند که در برابر طالبان مقاومت کنند

ګفته میشود که طالبان در مقابل مظاهره کنندگان از گاز اشک آور و تفنگ های ستن (جریان قوی برق) کار گرفته اند.

زنان افغان می گویند که روز شنبه، حین مظاهرات در کابل، گاز اشک آور رویشان  استفاده شده و لت و کوب گردیدند، در حالیکه طبق راپور ها، حکومت طالبان کماکان با مقاومت مسلحانه در پنجشیر و یک بحران بزرگ انسانی بزرگ روبرو اند.

رویترز، مدافعان حقوق زنان و فعالان مدنی افغانستان در اعتراض به درخواست طالبان برای حفظ دست آوردها و آموزش های شان، در مقابل ارگ ریاست جمهوری در کابل، افغانستان، ۳ سپتمبر ۲۰۲۱.

به گفته یکی از مظاهره کنندگان، تقریباً ۱۰۰ نفر زن در بیرون ساختمان وزارت دفاع  در پایتخت افغانستان قبل از آنکه پراگنده گردند جمع شده بودند و وعده داده اند که با وجود ترس از عاقبت کارشان،  به اعتراضات ادامه خواهند داد.

سودابه کبیری ۲۴ ساله، فارغ التحصیل پوهنتون که از زمان رویکار آمدن طالبان کارش را در یک شرکت خصوصی ترک کرده است، به شبکه خبری اې بی سی گفت که آنها به اعتراض خود ادامه خواهند داد تا نشان دهند “ما بخشی از این جامعه استیم” و در برابر بازگشت به روزهای تاریک دهه ۱۹۹۰،زمانی که طالبان دفعهٔ قبل در قدرت بودند، مقاومت خواهندکرد.

این اولین اعتراض زنان افغانستان در این هفته نبود. روز جمعه معترضان در بیرون ارگ ریاست جمهوری در کابل جمع شدند و شعار های مانند “جامعه ای که زنان در آن فعال نیست، یک جامعه مرده است” را سر داده بودند.

کبیری ویدیوهایی را با شبکه خبری ای بی سی به اشتراک گذاشت که به گفته او در این تظاهرات سربازان مسلح طالبان را نشان می دهد که در مقابل معترضان سنگر گرفته اند و به گفته او، پس از آن پراگنده شدند که جنگجویان به طرفشان فیر  می کنند و از گاز اشک آور و تفنگ های بی حس کنندهٔ برقی (Stun guns) بر تظاهرکنندگان استفاده می کنند.

او گفت: “آنها بر ضد اعتراض ما ایستاده بودند و افزود: “آنها به ما اجازه ندادند که به اعتراض خود ادامه دهیم، زیرا می خواهند قدرت زنان را از بین بردارند. آنها دیگر نمی خواهند صدای زن ها را بشنوند آنها چنان [حکمروایی] میکنند که این کشور فقط متعلق به مردان است و زن ها چيزي نيستند.  اینجا کشور ما هم است.  زنان به اندازه مردان تحصیل کرده استند. چطور می توانند ما را از این جامعه حذف کنند؟ ما بخشی از این جامعه هستیم. احتجاجی را که  اعلام میکنیم اینست که: “ما اینجا هستیم.”

در مورد این اعتراضات طالبان تا هنوز به صورت علنی اظهار نظر نکرده اند.

طالبان از زمان بازگشت به قدرت، در مورد حقوق زنان لحجهٔ مردمی تر و آشتی پذیرتری ارائه کرده و گفته اند که  آموزش زنان می تواند بر اساس شریعت ادامه یابد و از زنان دعوت می شود تا در زندگی عمومی شرکت کنند. با این هم از آن به بعد به زنان گفته شده است که به دلایل محتمل امنیتی در کابل، در خانه بمانند. کبیری معتقد است که طالبان “روی خوشی” را در این مورد بنمایش میگذارند تا مشروعیت بین المللی برای خود کسب نماید. تا کنون، کشورهایی مانند ایالات متحده، بریتانیه، روسیه و چین نشان داده اند که مایل به تعامل با رژیم جدید استند، اما در به رسمیت شناختن رسمی دولت کوتاه آمده  اند.

وی گفت: “طالبان مانند گذشته خطرناک استند به آنها باور نکنید”

این تظاهرات پس از آن برگزار گردید که روز شنبه صدای فیر های مبارکی در سراسر کابل شنیده شد، زیرا طالبان ادعا کردند که ولایت پنجشیر را که آخرین سد علیه زمامداریشان است، با موفقیت تصرف نموده اند. در حالیکه ، جبههٔ مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، پسر جنگجوی پر آوازهٔ مقاومت احمد شاه مسعود، که مقاومت را در دهه ۱۹۸۰ در برابر تهاجم شوروی رهبری می کرد، و امرالله صالح معاون مخلوع رئیس جمهور، هردو این ادعا را از طریق شبکه های اجتماعی رد کردند. صالح راپورهایی را که او از کشور فرار کرده بود رد کرد و گفت که “مقاومت ادامه دارد.”

سازمان های بین المللی هشدار داده اند که بحران دوگانه اقتصادی و انسانی درین کشور سایه انداخته است. در گرماگرم هشدارهای سازمان ملل متحد در مورد بسته ماندن بسیاری از بانک ها و افزایش قیمت مواد غذایی، سازمان نظارت بر حقوق بشر  خواستار  “یک حرکت اضطراری”  از جانب  اهدا کنندگان  بین المللی گردید تا کمک های بشری  تا روز جمعه  به مملکت برسد.

طالبان که حالا کنترل پایتخت و میدان هوائی آنرا بدست آورده اند، با قطر در حال مذاکره استند تا فعالیت میدان دوباره آغاز گردد. این مسئله  می تواند برای صدها تن از اتباع  ایالات متحده و غرب و همچنین هزاران متحد دیگر افغان بسیار مهم ثابت شود، که هنوز امیدوارند پس از تلاش های تخلیه که در ۳۱ آگست به پایان رسید، کشور را ترک کنند.

داکتر مطلق بن مجید القحطانی، نمایندهٔ خاص وزیر خارجهٔ قطر در امور مبارزه با تروریسم و میانجیگری در حل منازعات، روز جمعه در بیانیه ای به شبکه خبری ای بی سی گفت: سه جناح برای از سرگیری عملیات در میدان هوایی کابل به بحث و گفتگو مشغول هستند ” “این شامل میخانیک های قطری می شود که ۴۸ ساعت است در میدان هستند تا در مورد گام هایی که باید برداشته شود مذاکره کنند.”

انتظار می رود که طالبان با وجود مشکلاتی که در برابر حاکمیت شان وجود دارد، به زودی تشکیل حکومت جدید را اعلام کنند. اما کبیری مصمم است “تا زمانی که برایش مقدور است به اعتراض ادامه خواهد داد.”

او گفت: “امروز خطرناک ترین روز برای ما بود. وی افزود: “طالبان مساله [گاز اشک آور] بر ما پاشیده و بر ما فیر نمودند… ما را زخمی کردند… آنها ما را خواهند کشت، تا آن زمان ما برای حقوق نسل خود خواهیم جنگید…طالبان نمی توانند صدای ما را از بین ببرند… خاموش کنند. ما بخشی از این جامعه هستیم، این کشور تنها برای مردان نه بلکه متعلق به ما نیز است..”

کبیری در جواب این سوال که امید چی نوع  پیامی را دارد که بفرستد، گفت: “ما می خواهیم به آنها نشان دهیم که در گذشته، زمانی که طالبان ۲۰ سال پیش در افغانستان بودند، زنان سکوت کردند. ما مثل زن های گذشته نیستیم. ما مجبور نیستیم سکوت کنیم، مجبور نیستیم که خود را خاموش نگه داریم.”

در این راپور، علیم آغا، خبرنگار ای بی سی نیوز همکاری کرده است