آیا میتوان به طالبان اعتماد کرد؟

۲۰۲۱/۰۸/۲۰

آیا میتوان به طالبان اعتماد کرد؟

هموطنی  بنام محمد عالم در دریچهٔ نظریات سایت آریانا أفغانستان  مینوسند،

هوشدار به هموطنان ما در بارۀ اظهارات عوامفریبانۀ رسانه های بی شمار و سیاستمداران کهنکار و فریبکار!

همه اینگونه جملات را تکرار می کنند: “طالبان، طالبان بیست سال پیش نیستند!”. مگر کدام انسان  این ادعا را بزبان آورده است، که “طالبان” پدیدۀ منجمد” است. مگر هر یک ما، مانند بیست سال قبل فکر می کنیم؟ اگر تغییر صورت گرفته باشد، چه کسی مطمئن است که بگوید، که این تغییر مثبت است و تغییر منفی هم  بدتر از قبل ممکن نبوده باشد. ازین حرف های عام چه حاصل خواهد شد؟ وعده های لفظی عام که گویا با جهان مناسبات خوب می خواهند، “تجارت خوب” و غیره. یا اینکه همه چیز را خوب می خواهند، اما در چوکات “شریعت اسلامی”. صرفنظر از اینکه اینها از “شریعت اسلامی” چه تعبیر و تفسیر خواهند داشت، آیا موضعگیری آنها نسبت به ۱۴۰۰ قبل تغییر کرده است و یانه؟ اگر همان تقاضاها را به همان نحوه در نظر داشته باشند، پس به معنی آن خواهد بود، که در مورد تغییر کردن آنها، شک و تردید می تواند، مجاز باشد.

با احترام

محمد عالم.

با تائید نظر این هموطن، مطالب آتی را از منابع اصلی آن ترجمه و خدمت هموطنان تقدیم مینمائیم

نیوز ویک

طالبان قومندان پولیس ولایت بادغیس را پس از تسلیم شدن اعدام کردند

طالبان روز چهارشنبه حاجی ملا آچکزی، قومندان پولیس ولایت بادغیس را در نزدیکی ولایت هرات اعدام کردند

© با تشکر از ناصروزیری مشاور امنیتی: طالبان حاجی ملا اچکزی قومندان پولیس ولایت بدغیس را توقیف و شب چهارشنبه اعدام کردند. در بالا، سمت چپ، اچکزى را مي توان ديد که ايستاده و يونیفورم خود را به تن دارد و در سمت راست او لحظاتی قبل از اينکه به ضرب گلوله کشته میشود،  در حالت زانو زده مي شود

در ویدیویی که روز پنجشنبه  در تویتر منتشر شد، می توان چشمانش را بسته دید که زانو زده ودر حالیکه  توسط افراد طالبان محاصره شده بود، چندین بار به او فیر کردند.

ناصر وزیری مشاور امنیتی افغانستان که شخصاً اچکزی را می شناخت، روز پنجشنبه به نیوزویک گفت که این  گروه ویدیو را از طریق یک شبکه مرتبط با طالبان به اشتراک گذاشته است. به گفته آقای وزیری، این ویدیو از سوی افسران دیگر پولیس و مقام های دولتی تائید شده است.

این در حالی است که طالبان از مدت ها پیش در تعقیب وی بودند. او در کنار حکومت ملکی افغانستان که سقوط نمود میجنگید و طالبان کنترول کشور را به دست می گرفتند..

آقای وزیری گفت: “او در محاصره طالبان بود و دیشب چاره ای جز تسلیم شدن نداشت.” “طالبان اچکزى را به خاطری هدف قرار داده بودند، که وى يک مقام بلند رتبه استخباراتى بود.”

آقای اچکزى يکى از چندین مقام حکومت ملکى است که در حال حاضر هدف حمله طالبان که به سرعت کنترول ملت را به دست گرفت قرار دارند.

وزیری گفت که او و دیگر مشاوران ارشد اخیراً یک گروهی خصوصی گفتگوی آنلاین را راه اندازی کرده اند که شامل تقریباً ۱۰۰ مقام افغان می شود که قبلاً با حکومت ملکی کار می کردند. در بینشان، والیان، مقامات محلی، افسران عالی رتبه پولیس و مشاوران ارشد، ، بخشی از این گروه را تشکیل میدهند.

وی گفت که هدف از این چینل ارتباطی بررسی محل بود و باش هر فرد و اطمینان از امنیت و دوری او از دسترس طالبان است.

به گفته وزیری، برای مصئون ماندن، از طریق “وی پی ان” ها به این گروه دسترسی پیدا می کنند و پیام های خود را بعداً حذف می نمایند. آنها همچنان معلومات از داخل دارند که طالبان در آینده به کجا و چه کسی ضربه خواهند زد.

آقای وزیری می گوید زمانی که طالبان توانستند پایگاه اطلاعاتی افغانستان را برای ردیابی مقام های دولتی هک کنند، به اطلاعات، عکس ها، بایومتریک و اسناد شناسایی ملی دسترسی پیدا کردند. از دوشنبه آنها شروع به “تفتیش دروازه به دروازه” نموده اند.

به گفته آقای وزیری، “تفتیش خانه به خانه” این است که چگونه طالبان افراد را از طریق خانواده ها هدف قرار میدهند. آنها خانواده های این افراد را با خشونت تهدید می کنند تا محل اختفای آنها را فاش کنند.

یکی از رفقای وزیری، ولسوالی که به دلایل امنیتی شناسایی نشده است، در حالی در کابل پنهان شده است که طالبان اخیراً برخی از اعضای خانواده اش را در نورستان، یک ولایت افغانستان از خانه اش کشیده  و لت و کوب نموده اند تا برایشان در مورد شهری که او پنهان است معلومات بدهند.

بسیاری از افغان ها به سببی در جستجوی تخلیهٔ شان هستند تا از خطراتی که ممکن است در زمان طالبان با آن مواجه شوند، فرار کنند.

اسوشیتد پرس روز پنجشنبه گزارش داد که حدود ۱۰۰ هزار افغان که با امریکایی  ها کار می کردند به شمول اعضای خانواده شان ، برای کسب پناهندگی از طریق یک پروگرام خاص ویزای ایالات متحده خواهان تخلیه بودند.

ربکه هلر، رئیس پروگرام بین المللی کمک به پناهندگان مستقر در ایالات متحده گفت که یک مؤکل افغان به او گفته است که طالبان در دو روز گذشته پنج ترجمان را به دلیل همکاری با ایالات متحده امریکا کشته اند.

آقای وزیری انتظار دارد که بحران در کشور در زمان طالبان افزایش پیدا کند و زندگی روزمره را متاثر سازد.

آقای وزیری گفت: “افغانستان اکنون خدمات محدود انترنتی دارد و تمام بانک ها بسته اند، همینطوربرخی از مناطق به مواد غذایی دسترسی ندارند.”

آریانا افغانستان آنلاین عمل شنیع اعدام یک خدمتگار افغانستان را به آن شکل فجیع،  تقبیح نموده روح این شهید راستین  را که الحق جایش در بهشت برین است از بارگهٔ ایزد متعال شاد خواسته و برای بازماندگانش صبر جمیل استدعا مینماید.

به ارتباط این خبر توجه هموطنان را به راپوری که آژانس فرانس پرس به نشر سپرده است ، جلب مینمائیم

 آژانس فرانس پرس

ترس از انتقام طالبان در افغانستان در حال افزایش است

. طالبان به دنبال مخالفان و خانواده های آنها خانه به خانه می روند، که بر بنیاد یک سند استخباراتی برای سازمان ملل متحد، اباء ورزیدن حاکمان تازهٔ افغانستان از تعهد به تحمل در روز جمعه ، خوف را عمیق تر میسازد.

  گروه های پراکنده از افغان ها برای تجلیل از روز استقلال در پایتخت و جاهای دیگر بیرق ملی را به اهتزاز آوردند

پس ازشکستاندن قوای دولتی و گرفتن کابل در روز یکشنبه، ، رهبران جنبش اسلامی تندرو برای پایان دادن به دو دهه جنگ، مکرراً به عنوان بخشی از روابط عمومی خود که به خوبی طرح شده است، عفو کامل را وعده داده اند.

  افغان ها در داخل یک طیارهٔ نظامی اضلاع متحده نشسته اند و برای خروج از افغانستان در میدان هوایی نظامی کابل آمادگی دارند

زنان نیز مطمئن  ساخته شده اند که به حقوق شان احترام گذاشته خواهد شد و طالبان با حکومت خشن سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ شان “به طور مثبت متفاوت” خواهند بود.

اما با وجود تلاش هزاران نفر برای فرار از پایتخت در پروازهای تخلیه، گزارش سازمان ملل متحد ترس بسیاری را تایید کرد.

براساس یک سند محرمانه که توسط مشاوران ارزیابی تهدیدات سازمان ملل متحد ترتیب و از سوی خبرگزاری فرانسه دیده شده است، طالبان “تفتیش هدفمند خانه به خانه” افرادی را انجام داده اند که با نیروهای امریکایی و ناتو کار کرده اند

در این گزارش که از سوی مرکز تحلیل های جهانی ناروی نوشته شده است، آمده است که جنگجویان در راه میدان هوایی کابل نیز مردم را تفتیش می نمایند.

کسانی که از تفتیش شدن امتناع می ورزند، خانواده های شان “بر اساس شریعت” محاکمه و مجازات می شوند.

“ما انتظار داریم که هم افرادی که قبلاً با نیروهای ناتو/ امریکا و هم متحدان شان کار می کردند، با اعضای خانواده شان در معرض شکنجه و اعدام قرار خواهند گرفت.”

طالبان در گذشته  چندین مرتبه چنین اتهاماتی را رد کرده و با انتشار بیانیه هایی گفته اند که جنگجویان از ورود به خانه های شخصی منع شده اند.

آنها همچنان اصرار دارند که زنان و خبرنگاران تحت حاکمیت جدید شان چیزی برای ترس ندارد، هرچند چندین کارمند رسانه ها گزارش داده اند که هنگام تلاش برای ثبت برخی از هرج و مرج هایی که در روزهای اخیر در کابل دیده می شود، با چوب یا شلاق زده شده اند

جنگجویان طالبان در غرب افغانستان کشته شدند

خبرگزاری فرانسه م اطلاع میدهد که جنگجویان طالبان برای متفرق ساختن ده ها افغان در شهر جلال آباد که روز چهارشنبه پرچم ملی افغانستان را به اهتزاز آوردند ، تفنگ های خورا فیر نمودند.

معترضان پرچم های افغانستان را در تظاهرات پراکنده به مناسبت سالگرد استقلال این کشور بر افراشتند

در اولین دوره قدرت، زنان از زندگی عمومی محروم شدند و دختران از مدرسه منع شدند.

مردم به خاطر زنا سنگسار شدند، در حالی که موسیقی و تلویزیون نیز ممنوع بود.

ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۰۱ به دنبال حملات ۱۱ سپتمبر به افغانستان حمله کرد و این گروه را به خاطر فراهم کردن پناهگاه برای القاعده سرنگون کرد.

ویدیویی که این هفته توسط یک خبرنگار زن بلند پایه برای یک تلویزیون دولتی در اینترنت منتشر شده است، واقعیت متفاوتی را به تصویر جدید طالبان از تحمل ارائه می دهد.

شبنم درانی، گوینده رادیوتلویزیون دولتی آر تی ای گفت: «زندگی ما در معرض تهدید قرار دارد.»

وی گفت: “کارمندان مرد، کسانی که کارت اداری دارند اجازه ورود به دفتر را داشتند اما به من گفته شد که نمی توانم به وظیفه ام ادامه دهم، زیرا سیستم تغییر کرده است.”

مخالفت

در این هفته نشانه های پراگنده از مخالفت با طالبان در بخش هایی از افغانستان وجود داشته است.

گروه های کوچکی از افغان ها روز پنجشنبه پرچم های سیاه، سرخ و سبز کشور را در کابل و تعداد انگشت شماری از اطراف به مناسبت سالگرد استقلال افغانستان در بعضی مواقع  حتی پیش چشم گزمه های  جنگجویان طالبان تکان دادند.

“خواست من از جامعه جهانی… این است که توجه شان را به افغانستان جلب کنند و اجازه ندهند که دست آوردهای ۲۰ ساله به هدر رود.”

روسیه روز پنجشنبه نیز تاکید کرد که یک جنبش مقاومت در دره پنجشیر به رهبری امرالله صالح معاون رئیس جمهور معزول و احمد مسعود پسر یک جنگجوی کشته شده ضد طالبان در حال شکل گیری است.

سرگیی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: «طالبان تمام خاک افغانستان را کنترول نمی کنند.»

در دره پنجشير در شمال شرق کابل، احمد مسعود پسر مشهورترين جنگجوى ضد طالبان افغانستان احمد شاه مسعود گفت که وى “آماده است تا راه پدرش را دنبال کند”.

مسعود در واشنگتن پست نوشته است: «اما ما به سلاح بیشتر، مهمات بیشتر و اکمالات بیشتر نیاز داریم.»

از زمانی که طالبان به پایتخت این کشور حمله کردند، ده ها هزار نفر تلاش کرده اند از افغانستان فرار کنند.

ایالات متحده امریکا روز پنجشنبه گفت که در پنج روز گذشته حدود ۷۰۰۰ تن را از کابل بیرون کرده است.

در این هفته هرج و مرج در میدان هوایی وقتی به راه افتاد که افغان های وارخطا در جستجوی راهی برای خروج از کشور بودند.

یک فدراسیون ورزشی افغانستان اعلام کرد که یک فوتبالر تیم ملی جوانان از طیارهٔ ایالات متحده وقتی افتاد و جان باخت که در وقت صعود نا امیدانه  به آن آویزان بود.

پایان