شاروال زن در افغانستان

مترجم: سیدال هومان

۲۰۲۱/۰۸/۱۶

شاروال زن در افغانستان می گوید که منتظر طالبان است تا:

 ” بیایند… و مرا بکشند”

یکی از اولین شاروالان  زن افغانستان روز یکشنبه گفت که او منتظر است تا طالبان بیایند و او را بکشند، زیرا شورشیان اسلامی به کابل پایتخت این کشور رسیدند.

“من اینجا نشسته ام و منتظر آمدن آنها هستم. کسی نیست که مرا و یا  خانواده ام را کمک نماید. من فقط با شوهرم و آنها نشسته ام. و آنها برای اشخاص مانند من خواهند آمد که مرا بکشند. ظریفه غفاری به روزنامهٔ بریتانیا اظهار داشت :” من نمی توانم خانواده ام را ترک کنم. و به هر حال، کجا باید بروم؟”

غفارى که ٢٧ ساله است، جوان ترين شاروال افغانستان و اولين زنى است که اين دفتر را در شهر ميدان شار ولايت وردک در دست دارد.

ظریفه غفارى از افغانستان در چهارم مارچ 2020 در مراسم اهدای جوایز بین المللی زنان شجاع در وزارت خارجه در واشنگتن سخنرانی کرد. (ارن سکات/ سیپا ایالات متحده آمریکا از طریق فایل اسوشیتد پرس)

روزنامه بریتانیایی همچنان گزارش داده است که تنها سه هفته پیش، غفاری گفته بود که امیدی  برای این کشورش وجود دارد.

غفاری ادامه داد، “جوان ترها از آنچه اتفاق می افتد آگاه هستند. آنها رسانه های اجتماعی دارند. آنها ارتباط برقرار مي کنند. من فکر می کنم آنها به مبارزه برای پیشرفت و حقوق ما ادامه خواهند داد. من فکر می کنم که آینده ئی برای این کشور وجود دارد.”

به گزارش نیویارک تایمز، غفارى در تابستان سال ۲۰۱۸ از سوی رئیس جمهور غنی   تعیین گردید.تایمز می گوید، گرچه پیشتر از او در افغانستان والیان و شاروالان زن وجود داشته اند، اما او یکی از اندک زنانی است که تا کنون در شهر بسیار محافظه کار میدان شار وظیفهٔ دولتی داشته است.

با ظهور دوبارهٔ طالبان، به غفارى در محیط نسبتاً مصئون وزارت دفاع در کابل وظیفه داده شد که مسئولیت رفاه سربازان و غیرنظامیان زخمی در حملات تروریستی را به عهده داشت.

در قبال ختم عملیات بیست سالهٔ اضلاع متحده در افغانستان، رییس جمهور غنی روز یکشنبه هنگامی از کشور فرار کرد که پس از یک هفته که شاهد سقوط شهر پس از شهر بود ، طالبان برای کنترول کامل آن قدم به قدم نزدیک تر شدند،.

روز یک شنبه، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی ارشد طالبان وعده داد که از جان زنان و مخالفان محافظت خواهد شد.

مجاهد همچنان گفت که : ” تا زمانی که جنگجویان به انتقال صلح آمیز و رضایت بخش قدرت به توافق برسند، در تمام دروازه های کابل در حالت انتظار قرار خواهند گرفت.” سخنگوی طالبان در یک اعلامیهٔ جداگانه به شبکهٔ خبری ان بی سی گفته است، جنگجویانی که وارد کابل می شوند، به هدایت قومندانان ارشد شان غیر مسلح هستند.

پیشروی طالبان و فروپاشی حکومت افغان، تعداد زیادی از مردم ملکی را  هم از جنگ و هم از بازگشت رژیم تندرو اسلامگرا که پیش از سال 2001 بر کشور حکومت می کرد، مجبور به فرار از خانه هایشان در جستجوی پناه گاه ها ساخته است.  

جیک سولیوَن، مشاور امنیت ملی قصر سفید روز دوشنبه در پروگرام “امروز” شبکه ان بی سی گفت: «به یقین، مسئله این استکه سرعت سقوط شهرها بسیار بیشتر از آن بود که هر کسی پیش بینی می کرد، به شمول افغان ها، به شمول بسیاری از تحلیلگرانی که حالات را زیر نظر داشتند.»

********************

 در همین لحظه که ترجمهٔ راپور فوق را تمام  مینمودم، پرزدنت بایدن در تلویزین ظاهر  شد و در مورد  مسئلهٔ افغانستان  بیاناتی داشت .  بایدن یکبار دیگر به تصمیم قبلی خود در مورد ترک افغانستان تکراراً تأکید نمود که امریکا به قدر کافی به دولت و اردوی افغانستان کمک نموده است. به آنها معاش داده است و آنها را به بهترین وجه تجهیز نموده است.  او افزود که این جنگ طولانی ترین جنگ اضلاع متحده بود که به شمول او چار رئیس جمهور در آن دخیل بودند. او گفت که این وظیفهٔ خود افغان ها و اردوی آن است که اولاً از نفاق و فساد خود را رهائی بخشند و ثانیاً جنگ خود را خودشان به پیش ببرند، امریکا این جنگ را برای مدت بیست سال با مصرف گزافی ادامه داده است، چی مدت دیگری میتواند این کار را بکند؟ … یک سال دیگر؟.. دو سال؟ … ۵ سال؟  و اضافه کرد که: “میدانم این گپ های من به مزاج تعدادی خوش نخواهد خورد ولی من در تصمیم خود جدی استم.  

این بود نکاتی چند از بیانات بایدن، امروز دوشنبه ۱۶ اگست ۲۰۲۱، اگر لازم  افتاد متن مکمل این بیانیه را خدمت هموطنان تقدیم خواهم نمود.