طالبان، تحصیلات پوهنتوني زنان را در افغانستان به تعلیق درآوردند

شمار خوانندگان این مطلب تا کنون: 0

۲۰۲۲/۱۲/۲‍۱

 دیروز ۲۹ قوس ۱۴۰۱ مطابق به ۲۰ دسمبر ۲۰۲۲ دو خبر از دو منبع جداگانه بدست رسید که امکان ندارد با هم بی ارتباط باشند. خبر اولی از باختر آژانس است که عیناً خدمت تقدیم میشود و خبر دوومی را شبکهٔ خبری “سی ان ان”   به نشر رسانیده است، ولی جالب این است که با وجود تأئید   آن از جانب طالبان به سی ان ان،  تا کنون در مطبوعات آنچنان که شاید، انعکاس نداشته است.. گمان می رود تقاضای شیخ الحدیث مولوی ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی به هدف کسب تأئید و فتوای علمای کرام برای آنچه دولت مرکزی طالبان میخواست در مورد تحصیلات دختران اعلام دارد،  صورت گرفته باشد. ولو این حدث و گمان درست هم نباشد، این دو خبر  میرساند که طالبان میخواهند در روند تحصیلات ، خصوصاِ تحصیلات عالی مملکت به ذعم و ارادهٔ خود در پرتو آنچه به نظر خودشان  منافع خاص شانرا بر آورده میتواند تعدیلاتی وارد نمایند. “مشورهٔ نیک علمای کرام؟” آنهم برای پیشرفت و انکشاف تحصیلات عالی مگر میتواند غیر از پیش برد اهداف تیولوجیک خودشان چیز دیگری باشد؟ استفاده از عنوان عالم، علما و یا شیخ الحدیث نمیتواند متضمن دانش و خبرگی  این به اصطلاح “علما ” در همه شئون باشد که بتوان از آنها مشوره گرفت آنهم در امور سؤال بر انگیز و حساس از نگاه علمی. عالم کسیست که دسترسی و اعتقاد به علوم مثبته داشته و اقلاً در یک رشتهٔ  تحصیلات اختصاصی داشته ، از تجربه و تبحر کافی برخوردار بوده و متخصص باشد.  علم که در لاتین معادل ساینس است ، مجموعهٔ تمام علوم مثبته است که  “پیشرفت و انکشاف” امروزی عالم بشریت همه از برکت روند تکامل آن در ادوار تأریخ است. ازین علمای کرام به کرات و بی پرده شنیده شده است که به علوم عصری (مثبته) عقیده ندارند و به آنها ارزشی قایل نیستند .

آنچه  در خبر اول میخوانیم  میتواند تراوش فکری به اصطلاح یک عالم  و یا علمای کرامی باشد که جناب شیخ الحدیث از آنها تقاضای کمک و رهنمائی مینماید، ولی  به هیچ وجه نمیتواند  معادل صلاح و مشورهٔ علمای معاصر با تخصص در رشته های متنوع باشد. بهتر آنست که تفکیکی بین علم و روحانیت قایل شد و کار را به اهلش سپرد.این حق  خدا داد وشرعی  زنان و دختران است  تا با کسب دانش و تحصیلات عالی نه تنها دوش به دوش    مردان مصدر خدمت به وطن خود گردند بلکه در صورت نداشتن مرد، بتوانند سرپرستی خانواده و اولاد خود را  به عهده داشته باشند.. ما افغان ها همیشه در تغییر نظام ها دل به امید ها بسته ایم و توقعات مثبتی را انتظار داشته ایم ولی تجارب  تقریباً نیم قرن گذشته  خلاف این توقعات را به اثبات رسانیده است.

خبر اول از آژانس باختر:

علمای کرام مشوره های نیک شان را به خاطر پیشرفت وانکشاف تحصیلات عالی ارائه کنند

کابل، 29 قوس، باختر

شیخ الحدیث مولوی ندا محمد ندیم سرپرست وزیر وزارت تحصیلات عالی، در نشست با علمای کرام زون جنوب غرب کشور درقندهار، تاکید کرد که مشوره های نیک آنان در جهت پیشرفت وزارت تحصیلات، شنیده و عملی می شود.

به گزارش آژانس باختر؛ دراین نشست که نزدیک به 700 تن از علمای کرام ولایت های قندهار، هلمند، زابل، دایکندی و ارزگان حضور داشتند، سرپرست وزارت تحصیلات عالی، گفت که علمای کرام باید خود را از نظام جدا ندانند و در کنار نظام شان ایستاده شوند و مشوره های نیک بدهند.

وی افزود که مشوره های نیک علمای کرام شنیده می شود  و به آن عمل صورت می گیرد و از علمای کرام ولایت های زون جنوب غرب کشور خواست که مشور های نیک شان را به منظور پیشرفت وزارت تحصیلات و ارتقای سطح تحصیلات عالی درکشور شریک کنند و در راستای انکشاف و استحکام بخش تحصیلات عالی کشور همکاری کنند.

بعدا مولوی حافظ محمد حامد حسیب معین وزارت تحصیلات عالی، درصحبت هایش در مورد جایگاه و مقام علمای کرام روشنی انداخت و آنان را سرمایه بزرگ معنوی کشور خواند.

همچنان مولوی حیات الله مبارک معاون والی قندهار، در سخنانش  مسوولیت علمای کرام را مهم دانست و در مورد نقش آنان در اصلاح جامعه صحبت کرد.

بعد  نمایندگان علمای کرام ولایت های قندهار، هلمند، زابل، دایکندی و ارزگان، درصحبت کردند و پیشنهاد ها و مشوره های شان در زمینه بهبود هرچه بهتر تحصیلات عالی درکشور ارائه کردند .

همچنان آنان همکاری شان را دراستحکام پایه های نظام اسلامی و پیشرفت وزارت تحصیلات عالی ابراز کردند.

باختر

اینک توجه شما را به خبر سی ان ان CNN درین مورد جلب مینمایم… حالا چرا این خبر در ۲۴ ساعت گذشته تا به حال انعکاسی  در نشرات داخلی و خارجی نداشته، سؤالیست که هنوز جواب ندارد… آژانس باختر، تقاضا ی مولوی ندیم وزیر سرپرست تعلیمات عالی را برای مشوره های نیک علمای کرام پخش کرد ولی از نامه ای منتشره طالبان در مورد به تعلیق در آوردن تحصیلات دختران در پوهنتون که فورا مرعی الاجرا میباشد تا هنوز خبری نیست.

راپور سی ان ان

مترجم: سیدال هومان

طالبان، تحصیلات پوهنتوني زنان را در افغانستان به تعلیق درآوردند

نویسنده: احسان پوپلزی و ایوانا کوتاسووا، سی ان ان

تازه شده در 2:13 ب.ظ. شرق امریکا, سه شنبه دسمبر 20, 2022

منبع: سی ان ان

سی ان ان CNN

دولت طالبان تحصیلات پوهنتوني رابرای تمام محصلات (دختران) در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند، که گام دیگری در  مهار ساختن خشن  حقوق و آزادی های زنان  افغان است.

يک سخنگوی وزارت تعلیمات عالی افغانستان این تعليق را روز سه شنبه به شبکه تلويزيونی سی ان ان تائيد کرد. در نامه ای که وزارت معارف منتشر کرد، آمده است که این تصمیم در جلسه کابینه گرفته شده و این حکم بلافاصله به اجرا در خواهد آمد.

به تعقیب اشغال طالبان درماه اگست  ۲۰۲۱ ، تنها چند ساعت پس از آن که قرار بود مکاتب پس از بسته بودن طولانی چندین ماهه در ماه مارچ امسال باز گردند، طالبان دستور بسته شدن مکاتب متوسطه دخترانه را داده و شاگردان دختر را از بازگشت به مکاتب منع نمودند.

ناظر حقوق بشر روز سه شنبه از این ممنوعیت انتقاد کرد و آن را «تصمیمی شرم آور قلمداد نمود که حق تعلیم زنان و دختران را در افغانستان نقض می کند».

این ناظر حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد: “طالبان هر روز برملا می سازند که به حقوق اساسی افغان ها خاصتاً  زنان احترام نمی گذارند.”

سفیر، رابرت وود، نمایندهٔ ای بدیل در امور خاص سیاسی آمریکا ضمن بیانیه ئی در جلسه معلوماتی شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «امریکا  این موقف کاملاً نا معقول را به شدیدترین لحن  تقبیح میکند.»

وی افزود: ” تا زمانی که طالبان به حقوق همه افغان ها خاصتاً حقوق بشر و آزادی های اساسی زنان و دختران احترام نگذارند، نمی توانند انتظار داشته باشند که عضو مشروع جامعه جهانی باشند. ما به کار با این شورا ادامه خواهیم داد تا با یک صدا در این باره صحبت کنیم.»

طالبان از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۱ بر افغانستان تا زمانی حکومت کردند که تهاجمی به رهبری آمریکا این گروه را از قدرت راند. آنها همیشه با زنان به عنوان اتباع درجه دو رفتار کرده اند و آن ها را مورد خشونت و ازدواج اجباری قرار داده و حضورشانرا  تا حد یک موجود نامرئی در این کشور تقلیل داده اند.

طالبان، پس از آنکه  سال گذشته قدرت  رادر افغانستان به دست گرفتند ، تلاش نموده اند تا برای به دست آوردن حمایت های بین المللی، تصویر معتدل تری را طرح ریزی کنند، اما با وجودیکه که وعده های متعددی در مورد  محافظت حقوق زنان و دختران به جامعه بین المللی داده اند، خلاف این کار را انجام داده و به طور سیستماتیک حقوق و آزادی شانرا بر آنها  بسته اند.

زنان در افغانستان دیگر نمی توانند در بیشتر بخش ها کار کنند، برای سفر های دور به سرپرست مرد نیاز دارند و به آنها دستور داده شده است که چهره خود را در ملای عام بپوشانند.

آنها همچنین محدودیت هایی را برای تحصیل دختران وضع و زنان را  از  کار در محل های خاص در حالی منع کرده اند که در طول دو دهه اخیر به طور خستگی ناپذیری برای  حقوق خود مبارزه کرده بودند.

در ماه نوومبر، از ورود زنان افغان به پارک های تفریحی در کابل جلوگیری کردند، در حالی که دولت محدودیت هایی را برای زنانی که قادر به دسترسی به پارک های عمومی هستند، اعلام کرد.

برای ارتباط، احترامانه از شما دعوت میشود به آدرس های ذیل با ما در تماس شوید

nasharat@ariana-afghanistan.com و یا info@ariana-afghanistan.com

به استناد مادۀ ۲۰میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، تبلیغ برای جنگ و ترغیب و دعوت به نفرت نژادی، مذهبی، زبانی و هرنوع دیگر آن، که منجر به خشونت و زور گردد، از نشرات ممنوعه محسوب گردیده ، اقبال نشر نخواهد یافت