قتل ایمن الظواهری!

شمار خوانندگان این مطلب تا حال: 0

۲۰۲۲/۰۸/۰۱

قتل ایمن الظواهری!

ایمن الظواهری رهبر کنونی و جانشین بن لادن، روز شنبهٔ گذشته طی یک حملهٔ بسیار دقیق طیارهٔ بی پیلوت امریکائی در برندهٔ خانه اش در کابل به قتل رسید. جو بایدن رئیس جمهور اضلاع متحده در ویدیوی فوق، ضمن تشریح مختصری از فعلیت های تروریستی اواعلان نمود که به جز الظواهری به بقیهٔ اعضای خانوادهٔ او آسیبی نرسیده است.

با وجود اعلان ازبین رفتن الظواهری، جای بس تعجب است که سخنگوی وزارت داخله  طالبان دیروز با نهایت قباحت و وقاحت از خالی بودن منزل مورد اصابت راکت دقیق نشان اطلاع داده و گفت هیچ تلفات جانی بار نیاورده یاللعجب! ذبیح الله مجاهد در تویترش  بدون ذکر نام مقتول و هویت او، حملۀ امریکا را مغایر اصول و میثاق های بین المللی خوانده آن را تقبیح کرد.

ایمن الظواهری

اما امروز جهان اطلاعیۀ  جوبایدن رئیس جمهور امریکا را از طریق رسانه ها مبنی بر از بین .بردن ایمن الظواهری مرد دوم شبکۀ القاعده را خواندند، دیدند و شنیدند

راپور های استخباراتی رویداد ها و گزارشات بعد از دهۀ  ۸۰ مشعر است که ایمن الظواهری به حیث یک ستراتیجست ماهر معتقد مکتبی، همکار اسامه بن لادن، در طرح بسی فعالیت های تخریبی علیه امریکا ،حملات بر سفارت های امریکا در دارالسلام و نایروبی و کشتی طیاره بردار کول در سواحل عدن و حملۀ تکان دهندۀ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ نقش سازنده و برازنده داشته. قبل از حاکمیت طالبان تحت حمایت پاکستان در مخفی گاه امن کوهستانی  می زیسته است.

یک ماه قبل خبر بیعت الظواهری به امارت اسلامی منتشر شد که احتمالاْ طالبان وسایل زیست مرفه و مصون اور را در محله ای مجلل و عصری شیرپور با خانواده اش مهیا ساخت.

این حادثه به ذات خود به حیث یک تحول مهم و  تأثیر گزار تا آگاهی دقیق و مؤثق از عواقب و پس مناظر آن تخیلات و حدسیات را به جولان انداخته شیطان شک و تردید هزاران وسوسه را در اندیشه ها می پروراند .

عجالتاً من روی چند فرضیۀ ذیل می اندیشم:

یک- اگر این قتل با همکاری و موافقت طالبان بر اساس تعهدات توافق نامۀ دوحه صورت گرفته باشد، در روابط امریکا با طالبان درب کشای تغییرات مطابق میل طالبان چون، برقراری روابط دپلوماتیک، زمینه سازی برای به رسمیت شناختن و حتی رهایی ذخایر ارزی از گروگان گیری خواهد بود.

دو- اگر این قتل ابتکار عمل سی آی ای بدون مشوره و اجازۀ طالبان باشد، مسلماً طالبان را در یک موقعیت نهایت دشوار و متخاصمانه  قرار داده حتی مصونیت حقانی های عضو حکومت مورد سؤال قرار می گیرد چه آن ها هم متحد القاعده و پیرو مکتب الظواهری بودند ، با تداوم  پافشاری طالبان بر نقض حقوق مدنی اتباع و مخصوصاً طبقۀ اناث افغانستان  ، طالبان بیشتر به انزوا کشانیده شده و با وضع تعزیرات و محدودیت ها، یا از یک نیروی مقاومت حمایت علنی صورت خواهد گرفت و یا به احتمال بسیار  ضعیف با ایجاد یک حکومت ائتلافی(فراگیر) به شمول طالبان، عملی ساختن مندرجات  توافقنامۀ ناکام دوحه چه دو مهره، کرزی و عبدالله، تیارسی  چشم به راه و منتظر اند ورنه دلیل بودن این ها تا حال چیست.

سه- اعمال فشار، قیودات اضافی طالبان را به خشونت بیشتر کشانیده ،ثبات و امن نسبی فعلی متلاشی شده، طالبان با تمام قوت دست داشته به جنگ رو آورده و شاید توسط رقبای امریکا حمایت و تمویل شوند، و افغانستان برای دراز مدت میدان خون و آتش خواهد بود.

چهار- امکان و یا احتمال دیگر پیوستن طالب در یک پیمان منطقوی روسیه، چین، ایران و پاکستان است.

الغیب و عندالله. در اول عرض کردم که حدس است و گمان. العاقبت و الواقعیت فی رؤوس السیاسیون.

برای ارتباط، احترامانه از شما دعوت میشود به آدرس های ذیل با ما در تماس شوید

nasharat@ariana-afghanistan.com و یا info@ariana-afghanistan.com

به استناد مادۀ ۲۰میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، تبلیغ برای جنگ و ترغیب و دعوت به نفرت نژادی، مذهبی، زبانی و هرنوع دیگر آن، که منجر به خشونت و زور گردد، از نشرات ممنوعه محسوب گردیده ، اقبال نشر نخواهد یافت.اهتمام محتویات مندرج دریک مطلب نشر شده در سایت ا. ا. مسئولیت تام نویسنده است.